Stačí k uběhnutí maratónu 4 měsíce přípravy?

Stačí k uběhnutí maratónu 4 měsíce přípravy?

MUDr. Martin Opočenský, Ph. D. | Pátek 6. 03. 2015 21:10 | Komentáře: Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Stačí k uběhnutí maratónu 4 měsíce přípravy?

Social:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Print this pageShare on LinkedIn

Studie publikovaná v únorovém čísle Circulation: Cardiovascular Imaging (Jodi L. Zilinski et al., 2015) ukázala, že je čtyřměsíční příprava na maratónský běh, ve sledované skupině mužů středního věku, zcela bezpečná a je spojena s významnými pozitivními změnami ve velikosti a funkci srdce. Poprvé bylo prokázáno, že dochází k pozitivním remodelačním změnám, známým u vrcholových sportovců i u rekreačních běžců.

Ilustrační obrázek: Maratonský běh, autor: Chris Brown (by Wikimedia Commons)

Ilustrační obrázek: Maratonský běh, autor: Chris Brown (by Wikimedia Commons)

Skupina 45 studovaných mužů ve věku 41 až 55 let uběhla v roce 2013 bostonský maraton, kterému předcházel 18-ti týdenní tréninkový program. Běžci běhali 5x týdně 6 až 13 km, jeden z tréninkových dnů byl věnován delšímu běhu s narůstající délkou s maximem v 15. týdnu v délce 32 až 34 km. Nejednalo se však o úplné neběžce, ti totiž již ve dvou měsících, které programu předcházeli, uběhli v průměru 22 km/týdně.

Tréninkový program byl spojen se strukturálními změnami srdce, jako je zvětšení levé komory (vyjádřeno end-diastolickým a systolickým objemem a tzv. LV mass parametrem). Bylo rovněž zaznamenáno významné zvětšení pravé komory, objemu levé předsíně a zlepšení diastolické funkce. Zlepšila se i funkční kapacita vyjádřená maximální spotřebou kyslíku (VO2max), dále trénink vedl k poklesu hladiny cholesterolu a triglyceridů.

Studie prokázala, že intenzivní tréninkový program, který trvá přibližně 4 měsíce, před velkou aerobní zátěží typu maratónského běhu je bezpečný i pro rekreační běžce s některým kardiovaskulárním rizikovým faktorem (v této studii byl alespoň jeden rizikový faktor až u 64% běžců).

Komentář k tomuto článku se nevyhnul závěrům nedávné studie, o které jsme psali i my: Platí rčení, „všeho moc škodí”, i pro běhání?, a ve které zazněly zajímavé údaje o tom, že největší zdravotní přínos má rekreační běh pomalou rychlostí a po omezenou dobu.

Autor: MUDr. Martin Opočenský, Ph.D.

Štítky: ,

Komentáře nejsou povoleny.

LÍBIL SE VÁM ČLÁNEK? PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ČLÁNKY!

Projekt Hraj zdravý E-kniha Kapitoly ze sportovní kardiologie
Vyhledávání
Online objednávka
Sociální sítě a kontakty
Nejčtenější
Blogy

Marek Opočenský: Odejít na vrcholu? Toť otázka…

14. 02. 2017

Social:Z profesního hlediska je sportovní kariéra specifická v mnoha ohledech. Počínání sportovce je v centru pozornosti zástupu příznivců, kteří očekávají nejvyšší standard výkonnosti v každé myslitelné situaci. Ti přitom zápasí s nelítostnou konkurencí, když řadu soupeřů pohání stejná, ne-li vyšší motivace. To s sebou přináší mimořádný tlak, který je v jejich oboru všudypřítomný.

Prezentace fotbalu - blog

Marek Opočenský: Umění prezentovat fotbal aneb v čem za světem zaostáváme

17. 04. 2014

Social:Rád bych se v několika větách zamyslel nad úrovní fotbalových přenosů na českých obrazovkách. K této myšlence mě přivedlo sledování sobotního šlágru anglické Premier League mezi Liverpoolem a Manchestrem City. Kromě samotného zápasu jsem shlédl i hodinový předzápasový program na britské stanici Sky Sports. A musím konstatovat,

Video ve fotbale, medopsport.cz

Marek Opočenský: Video ve fotbale? Ano, ale…

16. 04. 2014

Social:V poslední době poněkud utichly diskuze na téma zavedení videa ve fotbale. Rozhodně neočekávám, že nadobro. Vzhledem k vrcholící Lize mistrů a blížícímu se světovému šampionátu v Brazílii lze očekávat několik třaskavých momentů, po kterých se opět vyrojí hlasy vyjadřující podporu zavedení videa i v nejpopulárnějším sportu.

Další blogy >>